A túlsúlyos gyerek élete nem könnyű. Szeretne mozogni, de nem olyan ügyes mint a többi gyerek. Szeretne barátkozni, de a többiek csúfolják súlya miatt. Szeretne lefogyni, de akkor arról kellene lemondania, ami örömet okoz számára, az evésről. A túlsúlyos gyerek egész korán szembesülhet azzal, hogy “más” mint a többiek. A sok negatív tapasztalat miatt visszahúzódóvá, félénkké, vagy épp túl dacossá, agresszívvé válik, és ezzel egy ördögi kör veszi kezdetét.

Sajnos Magyarországon nem erőssége az embereknek a “másság” elfogadása. Pedig sokkal kevésbé sérülne lelkileg a túlsúlyos gyerek, ha máshogyan állnánk a jelenséghez. Mert bizony sokan a fejéhez vágják, hogy “biztosan túl sokat eszik”, “biztosan azért nem tud lefogyni, mert nem is akar, vagy túl hamar feladja”. Pedig a túlsúlyos gyerek akar, próbálkozik, és bizony sokszor nem tehet arról, hogy túlsúlyos, hiszen a genetikával nehéz felvenni a harcot.

Elég nagy a társadalom részéről rájuk nehezedő nyomás is, hisz mindenhonnan (tévé, magazinok, reklámok, internet) karcsú lányok, nők néznek rájuk. Azt láthatják, hogy ők sokkal sikeresebbek, többre viszik, jobb jegyeket kapnak, több barátjuk van.

A túlsúlyos gyerek mindent megtesz azért, hogy őt is elismerjék, elfogadják, megszeressék, de sajnos sokkal nehezebb a dolga. Jó humorral, magával ragadó személyiséggel ő is sikeressé, boldoggá válhat, de ahhoz le kell győzni a félelmeket, önbizalmat gyűjteni és szerethetővé válni.

Ehhez az első és legfontosabb lépés, hogy a túlsúlyos gyerek elfogadja és megszeresse önmagát!

Mit élhet át a túlsúlyos gyerek?

“Engem nem szeret senki!”, “A többiek mindig csúfolnak!”, “Nem ül mellém senki a buszon, mert azt mondják, két helyet is elfoglalok!”, “Gyűlölök iskolába járni, ott mindenki bánt és utál!”

Főként iskoláskorban tudatosodik benne, hogy ő más mint a többi gyerek. A túlsúlyos gyerek a tornaórán lemarad, vagy hamar kifullad, emiatt hátrányba kerül. A többiek az öltözőben kinevetik, kicsúfolják, összesúgnak a háta mögött. Kevés túlsúlyos gyerek tudja ezt humorral kezelni, vagy könnyen venni. Általában nagyon mélyen érinti őket a többiek hozzáállása, piszkálódása, bántása, és a pedagógusok nem megfelelő hozzáállása.

A túlsúlyos gyerek pszichésen nem beteg, de könnyen azzá válhat, ha nem rendelkezik hatékony problémamegoldó technikákkal, ha túl negatív az önértékelése, alacsony az önbizalma, és nem veszi körül biztonságos, elfogadó-támogató szociális háló (család, barátok). Ha a túlsúlyos gyerek rendszeres zaklatások, bántások alanya, ha kiközösítik, és az életben nem találja meg a helyét, a maga társaságát, akkor szorongóvá, idővel pedig depresszióssá válhat.

A mindennapi kudarcok, rossz élmények hatással vannak iskolai teljesítményére is, de akár alvási nehézségeket, egyéb testi tüneteket is eredményezhetnek. A kialakuló problémák miatt még jobban az evésbe fojthatja bánatát, mely tovább növelheti túlsúlyát. A lelkiismeret-furdalás, bűntudat érzése pedig ugyancsak mélyíti a szorongást, és a depresszív gondolatokat.

Nagyon fontos, hogy időben észre vegyük, ha baj van gyermekünkkel, és nyugodtan kérjünk segítséget!

Sokszor érezheti azt a szülő, hogy ő már nem tudja megnyugtatni gyermekét. Mindennapos harccá válhat a reggeli elindulás, mert a túlsúlyos gyerek egy idő után egyáltalán nem akar iskolába menni. Mindent kitalál és megtesz, hogy ne kelljen mennie. Sokszor testi tüneteket (hányinger, hasfájás, fejfájás, szédülés) “produkál”, amitől a szülő végre megijed, és elviszi orvoshoz. Néhány ilyen vaklárma után azonban nyilvánvalóvá válik az alapprobléma, és nincs mese, iskolába kell menni.

 

Hogyan segíthetünk a túlsúlyos gyereknek?

A túlsúlyos gyerek megsegítése komplex feladat. Eleinte a szülők foglalkoznak gyermekükkel. Mellettük a házi gyermekorvos folyamatosan kontrollálja a gyermek egészségi állapotát. Fontos a bizalmi kapcsolat, hogy dilemmáinkat, nehézségeinket el tudjuk mondani, kérdéseinket fel merjük tenni.

Amikor pedig felmerül valamilyen pszichés probléma (túlzott mértékű szorongás, iskolakerülés, rossz hangulat, öngyilkossági gondolatok) is, érdemes pszichológus segítségét kérni.

Komoly problémák esetén ez a hármas egység szorosan együttműködik, és szükség lehet még az iskola részéről pl. az osztályfőnök bevonására, ha a problémák kiváltó oka és helyszíne az iskola, vagy az osztálytársak.

 

Miben segíthet a pszichológus?

A gyermekpszichológus először is egy részletes anamnézis felvételével feltérképezi a gyermek és a család helyzetét. Átbeszélésre kerülnek ilyenkor a terhességgel, születéssel kapcsolatos tudnivalók, az első életévek eseményei, majd az óvodás- és iskoláskor jellemzői. A családi szokásokat és háttértényezőket is igyekszünk feltárni. A cél, hogy a gyermeket minél jobban megismerje a szakember, mert akkor tud személyre szabott, hatékony segítséget nyújtani.

A megismerkedés után diagnosztikus fázis következik, mely során pszichológiai tesztekkel, kérdőívekkel, rajzokkal és beszélgetéssel felméri a pszichológus a túlsúlyos gyerek pszichés állapotát, kiszűri a lehetséges gyerekkori zavarokat.

A diagnózis tükrében terápiát javasol. Hatékony lehet a relaxációs terápia, a kognitív viselkedésterápia, melyek célja az, hogy a túlsúlyos gyerek én-hatékonyság érzése, önismerete fokozódjon, asszertívvé (önérvényesítővé) váljon, szorongásait kezelni tudja, hatékony problémamegoldó technikái legyenek. Emellett hasznos lehet a csoportterápián (pl. gyermekpszichodráma) való részvétel is, hogy hatékony szociális készségeket gyakorolhasson egy biztonságos közegben.

Túlsúlyos gyerek esetén, főként súlyos depresszió, öngyilkossági veszély esetén fontos az átfogó megsegítés, a családdal, a gyermekorvossal, pedagógusokkal, gyerekekkel való konzultáció, kapcsolattartás.

 

Mi segíthet a mindennapokban?

Mindenki számára fontos a lelki jól-lét. Enélkül nincsen egészséges élet. A túlsúlyos gyerek számára is az az egyik legfontosabb segítség, ha megtalálja, ő miben jó, mi az ami érdekli, és azzal naponta, vagy hetente többször is foglalkozik.

Ami segíthet:

  • testmozgás (séta, biciklizés, lovaglás, úszás, bármi),
  • relaxáció (autogén tréning, progresszív izomrelaxáció, meditáció, jóga, masszázs),
  • pihenés, alvás
  • zenehallgatás-tánc-éneklés,
  • alkotás (rajzolás, festés, agyagozás, hímzés, foltvarrás, bármi),
  • kikapcsolódás baráttal, barátnővel,
  • családi közös programok,
  • házimunka, kertészkedés,

Az a lényeg, hogy a túlsúlyos gyerek azzal töltsön jelentős időt, amiben felszabadultan tud részt venni. Ezek a tevékenységek feltöltik, örömet okoznak számára. És utána ezekből kiindulva lehet számára tágítani a sikerélmények terét.

Például ha szeret énekelni, zenélni, akkor idővel eljárhat az énekkarba, vagy zeneiskolába. Ha ügyesen készít virágcsokrokat, asztali díszeket, vagy tortákat, fel lehet ajánlani hogy egy-egy rendezvényen megmutatná munkáját.

 

A túlsúlyos gyerek kapaszkodókat keres, elismerésre és szeretetre vágyik ő is, mint a többi gyermek. Ő is ügyes, ő is okos, és aranyos. Csak esetleg több bátorításra, másfajta segítségre szorul.

Segítsük, bátorítsuk őt, hogy megmutathassa, mire képes, mennyit ér!

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! köszönöm!

Kövess a facebook-on is!

Fotó: pixabay.com