A szorongó gyermek segítése nem egyszerű, hiszen sokszor tehetetlennek érezzük magunkat. Nem tudjuk, hogyan kezeljük gyermekünk szorongását. Éppen ezért fontos, hogy megértsük, a szorongó gyermek gondolkodása más mint a többi gyermeké. Vannak bizonyos mondatok, amik egyáltalán nem segítenek, sőt ronthatnak a helyzeten. Hosszútávon pedig hozzájárulhatnak a kisebbrendűségi érzés megszilárdulásához, az önbizalomhiányhoz, önostorozáshoz.

A gyermek egy idő után azt gondolhatja magáról: „úgyse tudom megcsinálni”, én mindenhez kicsi vagyok”, rossz vagyok”, “apa nem szeret, mert mindig sírok, és béna vagyok”.

A szorongó gyermek mindent komolyan vesz, sokat őrlődik magában, rengeteget gondolkozik. Nehéz vele viccelődni, vagy a figyelmét elterelni. Ha éppen szorong, tudata beszűkül és nem tud nagyon nevetni, mert ugye ahhoz lazaság kellene. Ő pedig éppen feszült. A szorongó gyermek segítése otthon kezdődik. Ehhez elengedhetetlenül fontos, hogy mit gondolunk róla, és ezt hogyan kommunikáljuk feléje.

Az alábbi mondatokat érdemes kerülni, el is magyarázom, miért. Helyettük javaslok más mondatokat, amiket viszont bátran alkalmazzunk szorongó gyermekünk otthoni megsegítésére.

Mit ne mondj soha szorongó gyermekednek?

1. „Nincs mitől félned!”

Ezzel a mondattal szeretnénk megnyugtatni, de mégsem sikerül, mert ő fél, érzi, és nem tud ellene tenni. Mi szülők is tudjuk, hogy igen sok minden van, amitől félni lehet. Beszélgessünk inkább vele, mi mindentől fél. A szorongó gyermek segítése során mondjuk el, hogy ezektől más emberek is szoktak félni, de nem kell tőle állandóan rettegni és nem kell mindig készenlétben állni.

Mit mondjunk helyette?

Nem baj, ha félsz. Nemsoká megnyugszol és bátrabb leszel. Addig ha gondolod, itt maradok veled.

 

2. „Jaj, fiam, nem igaz, hogy nem tudod megcsinálni, olyan béna vagy!”

Amikor valamit nem mer, vagy nem tud megtenni a gyermekünk, előfordul, hogy türelmetlenné válunk. Többet várunk már el tőle, és nem értjük ő miért nem olyan ügyes és bátor mint a többi gyerek. Tutyimutyinak, anyámasszony katonájának tartjuk. Ez a mondat minél többször hangzik el, a gyerekben annál mélyebb nyomot hagy! Egy idő után már ő fogja mondani, hogy „nem bírom megtenni, olyan béna vagyok!

Mit mondjunk helyette?

Majd ha felkészültél, újra megpróbálod. Biztosan sikerülni fog!

 

3. „Szedd össze magad!

A gyermek nem nagyon tudja, hogyan szedje össze magát. Talán ő is gondolja, hogy ügyesebbnek, bátrabbnak kellene lennie, de nem tudja, hogyan csinálja. A szorongó gyermek segítése otthon abból is állhat, hogy alkalmazzuk a bátorító nevelés irányelveit, és a relaxációs módszereket nap mint nap. Ez sokat lendíthet a mindennapi félelmek kezelésén.

Mit mondjunk helyette?

Végy mély lélegzetet, tartsd bent, és ahogy kifújod lassan, megnyugszol. Vegyél még egy mély levegőt, tartsd bent és lassan fújd ki. Látod, már jobb is! Ügyes vagy!

 

4. „Nem kell annyit rágódni! Ne foglalkozz vele!

A nem-t, és ne-t tartalmazó mondatok épp az ellenkező hatást érik el, mint amit szeretnénk. Ha nem akarok szorongani, biztos, hogy szorongani fogok. Ha nem szabad rágódni a dolgokon, nem tudom leállítani az agyam, kattogni fog tovább. A kell pedig egy elvárást közvetít, aminek ha nem tud a gyermek megfelelni, még jobban fog szorongani. A szorongó gyermek segítése otthon néha nagyon nehéz lehet. Bevethetjük az összes ötletünket, de néha az sem segít. Ilyenkor jól jöhet egy konzultáció a gyermekpszichológussal, aki például elalvási nehézségek esetén is hasznos tippekkel és nevelési tanácsokkal láthatja el a szülőket és gyermeket.

Mit mondhatunk helyette?

Látom nagyon foglalkoztat ez a téma, holnap beszélgetünk még róla, de most már késő van. Bújj be az ágyba, helyezkedj el kényelmesen, és gondold át, mi tetszett ma a legjobban! Nagyon szeretlek!Jó éjszakát! (puszi, ölelés)

 

5. „Mi lesz így veled, gyerekem?

A jövőre vonatkozó aggodalmaink önbeteljesítő jóslatokká változhatnak, ha (tudattalanul is) azt erősítjük a gyermekünkben, hogy ő szorongó, az is marad, és semmire sem lesz képes emiatt. Sok szülő félti a gyermekét, hogyan fog majd a közösségbe beilleszkedni. Vagány fiakat és bátor, ügyes lányokat szeretnénk. Amikor azonban látjuk szorongó gyermekünket, aggódhatunk amiatt, mi lesz vele az óvodában, iskolában. Fontos látni, hogy a szorongás egy állapot, mely hol felerősödik, hol alább hagy. Hosszútávon érdemes erősíteni a gyermek önbizalmát, olyan tevékenységekbe, közösségekbe bevonni, ahol sikereket élhet át. Emellett pedig beszélgetni kell vele, mi az a szorongás, milyen érzés, és mit lehet tenni, amikor érzi, hogy szorong.

Mit mondjunk helyette?

Te is vagy olyan ügyes mint a többi gyerek, csak most egy kicsit megijedtél. Én nagyon szeretlek, és büszke vagyok rád, hogy legalább megpróbáltad. Legközelebb biztosan sikerülni fog!

Te mit szoktál mondani a szorongó gyermekednek, amit később megbánsz? Mit mondanál helyette, ami jobban segíthetné őt?

Fontos látnunk, hogy a szorongó gyermek egy kicsit más mint a többi. A szorongó gyermek segítése akkor lehet sikeres, ha mértjük viselkedését, gondolkodását. Ő például azért csöndes sokszor, mert épp rágódik valamin. Azért jó tanuló, mert meg akar felelni a tanárok és a szülők elvárásainak. És nem azért nem alszik el este, mert nem akar, hanem mert valóban nem tud. Nem tud megszabadulni bizonyos szorongáskeltő gondolatoktól. Nehezen lazul el.

Nekünk szülőknek az a feladatunk, hogy ezt felismerjük, megértsük és így próbáljunk neki segíteni. Bátorítással, hiteles dicséretekkel. Igyekezzünk számukra olyan feladatokat, helyzeteket választani, amikben ügyesek lehetnek. A sok siker megtapasztalása, és a pozitív élmények ellensúlyozhatják a szorongást bennük. Emellett pedig szükségük lesz életük során hatékony szorongásoldó technikákra, amiket könnyen használhatnak, ha túlzott mértékűnek érzik a szorongást. Tudj meg többet, töltsd le a honlap kezdőoldalán található A hatékony szorongásoldás gyermekkorban című ingyenes e-könyvet!

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg másokkal is!