A szorongó gyermekek küzdhetnek valamilyen alvási nehézséggel is. Van, aki nem tud elaludni egyedül, mert fél. Mások elalszanak, de éjjel sokszor felébrednek, vagy rémálmok gyötrik őket. Hogyan segíthetünk szülőként az elalvási nehézség leküzdésében? Mire érdemes odafigyelni? Mit tehetünk, ha minden este órákig elhúzódik az altatás, vagy esetleg úgy ér véget, hogy a gyermek végül csak a szülővel alszik el?

Minden családban kialakul egy rutin az esti altatásra vonatkozóan. Általában megetetjük, megfürdetjük előtte a kicsiket, a nagyobbak ezt önállóan megcsinálják. Van, aki az olvasott esti mesére esküszik, más inkább engedi, hogy a tévét nézzék a gyerekek lefekvés előtt. Aztán jön a lámpaoltás, és a szűnni nem akaró kimászkálás…

Anya, nem tudok elaludni!”, Anya, még nem vagyok álmos!”, Anya, rosszat álmodtam!”, Anya, félek a sötétben.”

A gyerekek óvodáskortól kezdve sokszor „kattognak” a napi eseményeken. Előfordul, hogy egy-egy rossz élmény, vagy félelmetes meserészlet újra és újra bevillan nekik, s ettől megijednek. Az is növelheti a szorongást, a frusztráció érzését, hogy ő próbál, de mégsem tud elaludni. A két probléma összefügghet:

a gyermek nem tud elaludni, mert szorong, és még jobban szorong, mert nem tud elaludni.

Ezek az elalvási nehézség megkeseríti az egész család életét.

 

Hogyan kezeljük szorongó gyermekünk elalvási nehézségét?

1. Feküdjön le a gyermek minden nap ugyanakkor

Ez segít a szervezetnek felkészülni az elalvás idejére. Ha megszokott ideje van az elalvásnak, annak közeledtével a gyermek már elkezd ásítozni, és ilyenkor könnyebben el is alszik.

Ha viszont túl korán altatjuk ehhez az időponthoz képest, nem fog tudni elaludni. És ha túl későn, akkor újra nem lesz álmos, átesik a holtponton.

 

2. Lefekvés előtt tegyen rendet a szobájában

Mi sem szívesen alszunk el egy olyan helyiségben, amiben nincs rend. Így szellősebbé és rendezetté válik a tér, az esti árnyékok is „megfejthetőbbé” válnak.

 

3. Ne legyen a gyermek szobájában TÉVÉ

Sok gyermek szobájában van már tévé, vagy számítógép. És sokan néznek a kicsik közül is elalvás előtt tévét, a nagyobbak meg még egy pillantást vetnek a mobiljukra. Ez nem segíti elő az alvás előtti relaxált állapotba jutást. Habár úgy érezhetjük, hogy a szemünk elfárad, a vibráló képernyő, és a rengeteg inger inkább felébreszti az agyat. Sokkal hatékonyabb a szorongó gyermek esetén az esti mese olvasása, nagyobbak esetén egy regény olvasgatása az ágyban.

 

4. Ne gondoljon semmire

Ezt a legnehezebb elérni, de gyakorlással megtanulható. Villanyoltás előtt néhány szóban átbeszélhetjük, mi tetszett aznap a legjobban. Aztán pedig helyezkedjen el kényelmesen az ágyában, és vegyen néhány mély lélegzetet. Ez segíti az elme lecsendesedését.

 

5. Szellőztessük ki a szobát

A rendszeres portalanítás és szellőztetés is jótékony hatással van az agyra. Így nyugodtabb és mélyebb az alvás.

 

6. Végezzen relaxációs gyakorlatokat

Kisgyermekkorban a relaxációs mesék segítségével könnyű elsajátítani a progresszív izomrelaxáció módszerét. Később beírathatjuk gyermekünket egy relaxációs csoportba. Kamaszkorban pedig már kiválóan alkalmazható az autogén tréning módszere. Minden nap végezve ezeket a gyakorlatokat, 4-6 hét után segítenek az elalvásban. Tudj meg többet, és töltsd le ingyen A hatékony szorongásoldás gyermekkorban című e-book-ot!

 

7. Kísérjük vissza a gyermeket az ágyába

Sok gyermek nem tud, vagy nem mer este elaludni. Ki-kijárkál a szülőkhöz, míg végül beadjuk a derekunkat, és megengedjük, hogy velünk aludjon. Ilyenkor fontos, hogy a szülő határozott és következetes maradjon. A gyermek szorongását komolyan kell venni, de az önálló elalváshoz, és a saját ágyban alváshoz ragaszkodni kell. A gyermeknek egy bizony életkor fölött (kb. 4-5 év) meg kell tanulnia egyedül is megnyugodni, és elaludni. Ha ez nem megy, kérjük szakember segítségét!

 

8. Alakítsuk ki és használjuk minden este ugyanazokat a szokásokat

A szokások kialakítása segít felkészíteni a testet és az agyat a pihenésre. Sajnos a mai gyermekek életmódja és életvitele, a sok program, minden nap más napirend nem segít ebben. Ám ha ezt fontosnak tartjuk, és ragaszkodunk hozzá, hamar érezteti pozitív hatását.

 

Nem könnyű a szorongó gyermek elaltatása. Míg kicsi, könnyen elringatjuk, vagy magunk mellé vesszük. Ám minél nagyobb a gyermek, annál hosszabbá válhatnak az esti játszmák. Az egész család életére kihatással van, ha a gyermek nem tud, vagy nem mer egyedül elaludni. Sok családban ez a helyzet évekig is fennáll, mire segítséget kérnek.

Ne szégyelljük, kérjünk tanácsot, konzultáljunk szakemberrel!

Nálatok is így van? Nektek mi segít az esti elalvásnál?

 

Ha hasznosnak találtad a bejegyzést, oszd meg, hogy mások is elolvashassák!